Friday, February 18, 2011

Tabung Pendidikan Kanak-Kanak – Bahagian 1 - Pengenalan



Kos yang kritikal untuk pendidikan kanak-kanak adalah kos untuk memasuki universiti kerana perbelanjaannya yang agak besar. Walau bagaimanapun, jika dilihat dari sudut masa, perbelanjaan ini hanya akan bermula ketika umur anak itu mencapai 18 tahun dimana dia mula memasuki institusi pra-universiti. Ini bermaksud ibu-bapa mempunyai jangkamasa selama 18 tahun untuk menabung bagi tujuan pendidikan anak anda.  Berikut adalah langkah-langkah awal untuk merancang tabung pendidikan kanak-kanak :

1. Tentukan ;  tempat belajar, tahap kelayakan, university yang dipilih, bidang pengajian, dan jangkamasa pengajian.

Sebagai contoh, anda mahu anak anda menjadi doktor. Anak anda perlu masuk matrikulasi atau mengambil A-Level. Selepas itu anda mahu menghantar anak anda belajar ke Rusia atau Ukraine dalam bidang perubatan.  Yuran kursus perubatan di Rusia adalah sekitar RM200,000 selama 5 tahun (antara termurah di dunia), tidak termasuk yuran sarahidup. Jika dikira dari umur 18 tahun hingga habis Ijazah Pertama Kedoktoran (MBBS) di luar negara, anda perlu menyediakan RM500,000 hingga RM 1 juta sepanjang pembelajaran mereka.

Buat kiraan seperti di atas berdasarkan faktor-faktor yang disebutkan. Untuk tujuan kiraan kita namakannya sebagai Jumlah X

Inflasi

Memandangkan kos pendidikan akan ditanggung pada masa hadapan, anda juga perlu mengambil kira faktor inflasi.
Dengan inflasi 3% setahun, RM1 juta bersamaan RM1.7juta selepas 18 tahun. Ini bermakna , jka anak anda baru lahir sekarang,  sebenarnya anda perlu mengumpul RM1.7juta sebelum dia berumur 18 tahun untuk memastikan dia menjadi seorang doktor nanti.

(Kiraan berdasarkan Future Value menggunakan kalkulator http://www.easysurf.cc/vfpt2.htm)

2. Cari Jalan Untuk Mengumpul Jumlah X
Ada berbagai cara untuk menabung Jumlah X, antaranya :

a. Menyimpan setiap bulan
b. Menjalankan perniagaan sambilan
c. Membuat pelaburan : hartanah, stok dsb

3.  Pengurusan risiko simpanan dan sumber simpanan.
Banyak bentuk risiko atau kejadian yang tidak diingini mungkin akan berlaku dalam masa 18 tahun. Bergantung kepada sumber simpanan, terdapat beberapa cara untuk anda boleh menjamin tabungan ini akan kekal sehingga sehingga umur anak and menjangkau 18 tahun. Topik ini akan dikongsi dalam artikel seterusnya bertajuk : Tabung Pendidikan Kanak-Kanak – Bahagian 2 – Pengurusan Risiko pada minggu hadapan.

Rujukan :
http://www.insuranceinfo.com.my/_system/media/downloadables/polisi_pendidikan_anak_insurans.pdf
http://www.insuranceinfo.com.my/choose_your_cover/things_to_note/child_edu_plan.php?intPrefLangID=2
http://www.akpk.org.my/Articles/WangSimpananUntukPendidikanAnak/tabid/322/Default.aspx

No comments:

Post a Comment